ایتالیایی ها ترجیح می دهند که ارتباطات رو در رو داشته باشند و دوست دارند تجارت با مردمی را هدایت و برنامه ریزی کنند که از آنها شناخت کافی داشته باشند و به آنها اعتماد کنند.
بسیاری از امور بازرگانی و تجاری بصورت خانوادگی اداره می شوند و یک حس قوی از وفاداری به خانواده و جامعه محلی وجود دارد. ماهها یا حتی در بعضی مواقع سالها به طول می انجامد که خارجی ها یک روابط کاری خوب با افراد ایتالیائی ببندند.
فرهنگ بازرگانی ایتالیائی سلسله مراتبی است و ایتالیائی ها تمایل دارند که با نمایندگان عالی شرکت های خارجی تعامل داشته باشند. قرار ملاقات باید قبلا آن هم به زبان ایتالیائی ترتیب داده شود. اگرچه ایتالیائی ها خودشان ممکن است کمی دیرتر وارد شوند و نسبت به وقت برخورد سهل انگارانه ای دارند ولی شما باید تلاش کنید که وقت شناس باشید.
ظاهر اشخاص هم نوع لباس و هم سلوک شخصی تجار برای یک ایتالیائی حائز اهمیت بسیار هست. تصمیم تجار منبعث از دریافت های شخصی ای می باشد که شما ایجاد می کنید. قوانین زیادی برای معاشرت در تجارت وجود دارد اما ایتالیائی ها معمولا خارجی ها را بخاطر ناآگاهی می بخشند.
باتوجه به احساس افتخار و غروری که در هر ایتالیائی وجود دارد از هر گونه توهین و یا تحقیر هر کس اجتناب شود. شکل ظاهری ریش و لباس باید هوشمندانه و مطابق با مد روز باشد. بعنوان نمونه کیفیت خوب کت و شلواری که پوشیده می شود و همچنین رنگ مناسب برای مردان(تیره) و زنان elegant suits اهمیت دارد.
احوال پرسی معمولی ابتدائی با دست دادن شروع می شود اگرچه برای تجاری که روابط نزدیکی دارند، در آغوش گرفتن نیز معمول هست. کارت های ویزیت باید رد و بدل شود و ترجیح آن است که به ایتالیائی باشد. در این کارت ها نام اول معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد و آدرس به همراه نام فامیل و تایتل حرفه ای و سطح آموزش آکادمیک نیز باید قید شود.
ملاقات ها معمولا طولانی است و ارتباطات و احساسات بصورت آشکار نمایش داده می شود. ارائه مطلب شما باید منطقی و دارای ساختار مناسب و عینی باشد.
ایتالیائی ها نسبت به ایده های جدید علاقه مند هستند حتی اگر براساس رویه سابق تصمیم بگیرند. یک استراتژی مذاکرات، در آخرین دقایق باید منتظر درخواست های جدید هم باشید. تصمیمات احتمالا خارج از ملاقات ها اخذ می شود. این تصمیمات بعد از تاخیر قابل ملاحظه درحالی که پیشنهادات به صورت جزئی مورد آنالیز قرار میگیرد اتخاذ می گردد.
سرعت و توجه به ضرب العجل، جایگاهی در میان تجار ایتالیایی ندارد. اگرچه هدیه به تجار، رویه مرسومی نیست ولی اگر تمایل به این کار رادارید از دادن هدایائی که لوگوی کمپانی شما را دارد اجتناب کنید. آنها دوست دارند یک نوشیدنی با کیفیت یا شکلات یا گل هدیه بگیرند تا اینکه وسایل زرق و برق دار داشته باشند.